AD REM! Problematica monstruletului „vroiam”!


De dimineața până seara verbele, „a vrea” si „a voi”, deși rude bune, nu au altă treabă mai bună de făcut decât să se împerecheze între ele. Și uite așa din dorința pătimașă a verbului “a voi” de a se uni cu sinonimul său “a vrea” a luat naștere monstrulețul: “vroiam”!* –  o formă neacademică, desigur! Monstrulețul libertin, se crede cuvânt și se asază, tot de dimineața până seara, pe gura cui îl dorește. Se plimbă nestingherit prin ziare, pe la TV, pe net și pe oriunde este rostit, deși neacceptat de unele urechi. Nu ar fi de dorit să auzim că umblă liber și pe la școală!

Apropo de școală. Cand nu știi cum se conjugă în mod corect vreun verb, uite ai la îndemână o adresă, care sper să te ajute: 

http://www.verbix.com/languages/. Doar selectezi limba, scrii verbul în caseta de sus, și îți va arăta toate conjugările.

De exemplu, selectezi limba română, scrii verbul “a vrea”, iar rezultatul va arăta așa ca în tabelul de mai jos:

(la fel pentru limba engleză, doar să nu uiți să selectezi limba engleză, bineînțeles)

Iar aici vei găsi un articol ce tratează cîteva din cele mai frecvente greșeli de exprimare în limba română:

Sper să vă fie de folos și să vă descurcați cu orice verb în orice limbă!

Infinitiv: a vrea
Gerunziu: vrând
Participiu: vrut
a fi vrut
Indicativ Subjonctiv
Prezent
eu  vreau
tu  vrei
el  vrea
noi vrem
voi vreţi
ei  vor
Perfect compus
eu  am vrut
tu  ai vrut
el  a vrut
noi am vrut
voi aţi vrut
ei  au vrut

Imperfect

eu  vream
tu  vreai
el  vréa
noi vream
voi vreaţi
ei  vreau

Mai mult ca perfect

eu  vrusesem
tu  vruseseşi
el  vrusese
noi vruseserăm
voi vruseserăţi
ei  vruseseră

Perfect simplu

eu  vrui
tu  vruşi
el  vru
noi vrurăm
voi vrurăţi
ei  vrură
Prezent
eu  vreau
tu  vrei
el  vrea
noi vrem
voi vreţi
ei  vrea
Perfect compus
eu  fi vrut
tu  fi vrut
el  fi vrut
noi fi vrut
voi fi vrut
ei  fi vrut
Viitor indicativul

Viitor I

eu  voi vrea
tu  vei vrea
el  va vrea
noi vom vrea
voi veţi vrea
ei  vor vrea

Viitor II
eu  voi fi vrut
tu  vei fi vrut
el  va fi vrut
noi vom fi vrut
voi veţi fi vrut
ei  vor fi vrut

Viitor I (popular)
o să vreau
o să vrei
o să vrea
o să vrem
o să vreţi
o să vrea

Viitor II (popular)
am să fi vrut
ai să fi vrut
are să fi vrut
avem să fi vrut
aveţi să fi vrut
au să fi vrut

Viitor I (popular)
oi vrea
îi vrea
a vrea
om vrea
îţi vrea
or vrea
Imperativ Conditional
tu  vreivoi vreţi

Prezent

eu  aş vrea
tu  ai vrea
el  ar vrea
noi am vrea
voi aţi vrea
ei  ar vrea

Perfect

eu  aş fi vrut
tu  ai fi vrut
el  ar fi vrut
noi am fi vrut
voi aţi fi vrut
ei  ar fi vrut
One thought on “AD REM! Problematica monstruletului „vroiam”!

  1. Pingback: Născociri ale minţii româneşti | Carpe diem!

Lasă un răspuns

